BLOGGER TEMPLATES AND Friendster Layouts »

Dari aku

Monggo mampir..... ada berita yang ingin disampaikan, ada cerita yang ingin dikongsi, ada maklumat yang mungkin berguna atau mungkin sekadar sembang-sembang kosong mengisi masa lapang dari catatan aku yang berada di kampung buat sahabat dan teman-teman diperantuan. Semoga dalam kesibukan kerja seharian dapat sejenak melepas kerinduan.

Khamis, 25 Februari 2010

Salam Maulidur Rasul

Tak terperasan masa berjalan begitu cepat. Saat berganti minit, minit berganti jam, jam berganti hari, hari berganti minggu, minggu berganti bulan, bulan berganti tahun dan seterusnya dekad berganti abad. Begitulah kitaran masa berlalu dan terus berlalu tanpa berhenti walau sedetik. Begitu juga dengan kehidupan kita umur kian bertambah dan tiada upaya untuk kita menahannya.

Hari ini (mengikut kiraan takwim Islam hari berganti tatkala masuknya waktu maghrib) merupakan antara hari terpenting dalam takwin Islam kerana hari ini merupakan hari ulangtahun keputeraan junjugan besar kita Nabi Muhammad SAW. Umat Islam di Malaysia amat beruntung kerana sesuai dengan pengiktirafan Islam sebagai agama rasmi, kerajaan kita mengiktiraf hari keputeraan Baginda dengan menetapkan hari ini sebagai cuti umum.

Disana-sini, sibuk diadakan upacara sambutan yang diselitkan dengan perarakan sambil berselawat keatas junjugan besar Nabi Muhamad SAW dan kemudiannya diadakan pula ceramah agama khusus bagi mengenang sejarah kelahiran seterusnya perjuangan Baginda. Uniknya di Malaysia yang tidak ada kedapatan dimana-mana negara didunia, sambutan ini berlarutan bukan sahaja sepanjang bulan Rabiul Awal, malahan juga Rabiul Akhir dan Jamadil Awal/Akhir ada kalanya terlajak sampai ke bulan Rejab hanya disebabkan jadual penceramah yang ingin dijemput itu penuh..

Tanyalah didalam kariah mana sekalipun, aktiviti masjid atau surau malahan juga persatuan-persatuan tidak akan lengkap kalender tahunan mereka sekiranya tidak diselitkan sambutan ini. Sudah tentunya apabila diadakan majlis sebegini tidak berseri sekiranya tidak ada jamuan yang dihidangkan didalam dulang ala-ala nasik ambang. Disinilah secara tidak langsung kita diajar cara-cara bermuafakat dan bergotong royong. Bermuafakat supaya lauk yang diletakkan dibahagi sama-rata sama-rasa. Bergotong-royong untuk menghabiskan nasi yang menggunung didalam dulang tu. Pada ketika inilah derma datanhg mencurah untuk menjayakannya. Ketika ini juga ada sesetengah orang mengambil kesempatn untuk menjalankan upacara aqiqah dan dagingnya diserahkan kepada kariah masing-masing sebagai jamuan.

Cerita pasal derma ni, aku teringat satu perkara yang tidak aku jumpa hari ni iaitu penjualan lencana kertas maulidur Rasul. Biasanya bebudak lelaki termasuk aku, sematkan lencana ni kat songkok menggunakan jarum peniti. Ni kira derma jugak ler. Tahun ni nampaknya Sdr. Haris ler jadi tukang pungut derma. Kalau tahun yang lepas-lepas tugas ni dipikul oleh Allahyarham Sdr. Khalid. Sambil-sambil ngeteh tu diulurkan borang derma selain dari pungutan dari rumah ke rumah.

Tahun ni InsyaAllah majlis sambutan peringkat kampung ni akan diadakan pada 21hb. Mac itupun masih tertakluk kepada kekosongan jadual penceramah jemputan. Yang dah pasti hari esok sambutan di peringkat daerah Kulaijaya akan diadakan di perkarangan pejabat daerah Kulaijaya jam 8.00 pagi.

Semoga tradisi ini akan kekal subur dan terus subur khususnya dikalangan generasi muda yang semakin leka dengan pengaruh budaya luar tanpa mengetahui asal-usulnya contohnya seperti menyambut "Valentine day".

Salam Maulidur Rasul.

0 ulasan: