BLOGGER TEMPLATES AND Friendster Layouts »

Dari aku

Monggo mampir..... ada berita yang ingin disampaikan, ada cerita yang ingin dikongsi, ada maklumat yang mungkin berguna atau mungkin sekadar sembang-sembang kosong mengisi masa lapang dari catatan aku yang berada di kampung buat sahabat dan teman-teman diperantuan. Semoga dalam kesibukan kerja seharian dapat sejenak melepas kerinduan.

Ahad, 21 Februari 2010

Ahad 21 Feb

Pagi tadi aku terlajak lagi, sedar-sedar dah pukul 7.15 pagi. Bukan apa pada sebelah malamnya aku layan member surfing sampai kol 4 pagi. Lepas berkemas aku ingat nak rileks jap sebelum balik umah. Hampeh tau-tau hari dah siang. Kat kedai Sahar dah ramai orang ngeteh. Kak ani memangla tak bukak hari ni sebab hari off dia.

Aku keluar semula jam 7.45 pagi. Kalau dikira dalam satu hari cuma beberapa jam sahaja aku ada kat umah. Yang lain kat kedai ler.

Kol 9.00 aku gi jengok projek tasik tu. Disebabkan aku dah terbiasa bila start buat kerja aku kalau tak lama sekejap mesti nak jenguk jugak. Hari ni aku bawak kapak, nak buat apa aku tak pasti tapi ku bawak jugak. Rumput-rumput dah mula layu tapi agak malang sebab cuaca tak sekering dua minggu lepas. Nampaknya perkembangan projek ni mungkin menjadi agak perlahan disebabkan rumput yang tidak begitu kering untuk proses pembakaran.

Malas nak pikir panjang lagi aku tuju kolam no 3. Ada serumpun kelapa sawit cambah yang amat mencabar untuk dibersihkan. Biasala cara aku, aku carik kayu-kayu kering dulu untuk dikumpulkan. Tak banyak yang aku dapat, tapi rasanya pelepah kelapa sawit kering tu lumayan jugak untuk digunakan sebagai bahan asas untuk aku memerun. Setelah api dihidupkan menggunakan getah "belada", kalau yang tak tau menatang apa yang dinamakan getah belada ni ianya tak lain tak bukan tiub motor yang bocor yang aku amik dari bengkel motor Wak Rewang aku pun mencantas pelepah sawit tu satu demi satu. Aku tak suka tebas dulu kemudian baru susun kot nanti terpijak duri dia tak berbaloi beb. Jadi aku cantas satu letak dalam api cantas satu letak dalam api.... slow and steady.

Leih kurang kol sebelas aku pun balik, dapatlah dua pohon yang aku kerjakan. Lepak jap kat kedai Sahar. Ada pulak Nen Kungfu ngan anak dia yang datang dari Segamat. Lepas bersalaman dengan dia aku duduk kat sebelah Sudin. Berbual kosong.

Tegahari aku pasang PA system kat bagunan JKKK sebab belia Felda nak mesyuarat agung. Siap pasang PA aku tidur, malas nak mandi sebab nanti bangun nak kena mandi lagi. Hujan gerimis mula turun dan aku pun terlelap. Bangun kol 3.15, lepas zohor aku balik umah sebab nak hantar anak balik asrama kat STARP Kulai.

Lebih kurang kol 7.45 mlm ujan lebat. Masa aku keluar kol 8.05 ujan masih lagi lebat. Pegi bangunan JKKK kemas PA kot malam ni ada yang nak karaoke.

Malam ni Uri datang awal, surf ineternet. Kemudian Sahar lak tanya camna nak buat facebook. Walaupun aku pun baru merangkak tapi aku layan jugak. Heh heh biasalah orang tebar roti canai baru nak belajar menaip. Macam ayam patuk jagung. Lepas Sahar, Leman lak mintak tolong. Yang pasti hari ni aku oleh tutup kedai agak awal sebab Kamal tak datang. Haslin memang tak bukak hari ni sebab hari off dia. Sahar aku tak tau la sampai kol berapa hari ni sebab esok dia tak bukak kedai, .... hari off dia. Yang tak der off aku jer..... hari raya pun on... sebab aku tak balik kampung sebab ni kampung aku........ TQ

0 ulasan: