BLOGGER TEMPLATES AND Friendster Layouts »

Dari aku

Monggo mampir..... ada berita yang ingin disampaikan, ada cerita yang ingin dikongsi, ada maklumat yang mungkin berguna atau mungkin sekadar sembang-sembang kosong mengisi masa lapang dari catatan aku yang berada di kampung buat sahabat dan teman-teman diperantuan. Semoga dalam kesibukan kerja seharian dapat sejenak melepas kerinduan.

Khamis, 18 Februari 2010

Catatan projek tasik buatan III


Hari ni fasa pertama plan B bermula iaitu meracun disekitar kolam yang ada. 3 buah kolam yang tiap satunya berukuran lebih kurang 50x100 kaki tiap satu ditumbuhi belukar yang agak tebal maklumlah telah aku tinggalkan hampir 10 tahun atau mungkin lebih. Kalau tak silap aku ketika itu anak aku yang sulung masih lagi kecil. Tak hairanlah kalau pokok sawit yang tumbuh tu telah berbuah dan boleh dituai hasilnya.

Walaupun aku keluar agak lambat pada hari ni disebabkan dok layan member surf internet malam tadi sampai kol 4 pagi dan aku siap berkemas lebih kurang jam 4.30 pagi, tu tak masuk tunggu orang umah aku siapkan kerja dia. Yang pasti masa aku balik Cendol dah sampai ke kedainya dan dah mula berkemas untuk memulakan perniagaan.
Belumpun habis aku bersarapan menu biasa aku kat kedai Kak Ani Abas, nasik goreng dan telur mata lembu beserta nes panas Sudin pun sampai. Rupanya dia dah round dulu kat kolam sebab tak nampak keta aku kat kedai. Biasalah Sudin masuk satu trip dulu "loaders" buah sawit. Sambil sarapan aku talipon Yo ngan Sam Tukul dah hantar pam racun ke belum.

Lebih kurang kol 9 aku ngan sudin bergerak ke kawasan berkenaan. Perkara pertama yang nak dibuat ialah carik punca air untuk kerja-kerja meracun. Tak lama lepas tu Yo pun sampai. Setelah dapat tempat yang sesuai untuk dijadikan tempat mengambil air kitaorang sama-sama rintis lorong untuk kerja-kerja meracun. Jenuh jugak maklumler parang yang aku bawak kontot jer.

Sudin dan Yo merintis lorong untuk kerja-kerja meracun

Kemudian Mbak datang tak lama lepas Wak Teng ngan orang umah dia. Sam Tukul sampai serentak ngan Asri. Wak Teng, Yo ngan Sudin mulakan kerja-kerja meracun. Aku ngan Mbak terus menebas lorong. Sam Tukul gi kedai buat air. Kaduk ngan Piak sampai lepas diorang habis kerja. Haris bendahari JKKK datang lebih kurang kol 10.30 bawak air ngan roti. Kitorang rileks jap. Masa tu Sarip datang dan perun pokok sawit kering. Menjulang apinya.


Wak teng sedang mengisi air kedalam mesin

Asri dan Mbak meneruskan kerja-kerja menebas lorong

Tak sampai 15 minit lepas kitaorang sambung kerja hujan pun turun. Agak lebat juga. Apa nak buat kita hanya merancang. Tawakal jer lah. Kalau tak mati rumput tu nampaknya kena ulang sekali lagi ler. Tapi hujan pun Alhamdulillah, Allah tu maha adil rumput-rumput kat tepi jalan tu dah kering sangat nampaknya. Aku rasa pagi esok aku sambung sket kerja-kerja tu lagi pulak hari Jumaat biasanya aku tak der aktiviti yang berat-berat.


Api menjulang tinggi setinggi pokok sawit.....

0 ulasan: