BLOGGER TEMPLATES AND Friendster Layouts »

Dari aku

Monggo mampir..... ada berita yang ingin disampaikan, ada cerita yang ingin dikongsi, ada maklumat yang mungkin berguna atau mungkin sekadar sembang-sembang kosong mengisi masa lapang dari catatan aku yang berada di kampung buat sahabat dan teman-teman diperantuan. Semoga dalam kesibukan kerja seharian dapat sejenak melepas kerinduan.

Isnin, 26 April 2010

Catatan 2:30 pagi

Lama jugak aku tak update blog ni maklumlah tidak ada aktiviti setempat buat masa ni yang hendak diulas cuma pagi tadi ada kedengaran luahan rasa tidak puas hati seseorang atau mungkin ramai lagi (yang menetap di kampung ini) berkaitan dengan bayaran RM 10 (Ringgit Malaysia Sepuluh Sahaja) yang dikutip sewaktu najlis tempoh hari. Kemana perginya duit itu?
Perkara sebegini bukan baru bagi aku, dah biasa sangat dan dah lali pun tapi perlu jugak aku perjelaskan disini. RM 10 itu bukannya bertujuan untuk jamuan pemohon semata-mata. Sebagai tuan rumah yang meraikan tetamu kami juga bertanggung-jawab untuk memastikan petugas serta tetamu jemputan diberikan layanan yang sewajarnya. Tanyalah kepada individu yang kami pertanggungjawabkan untuk menyediakan makanan untuk hari tersebut berbaloikan harga yang kami minta atau sekadar cukup-cukup belanja.
Pada awalnya majlis ini sepatutnya diadakan di Pejabat Tanah Daerah Kulaijaya namun ianya dipindahkan ke kampung ini bagi kemudahan pemohon. Bayangkan jika kita terpaksa berada di Pejabat berkenaan seawal jam lapan pagi kemudian terpaksa menunggu sehingga selesai undian dan pembahagian sekitar jam 12 tengah hari. Adakah dengan nilai RM10 itu berbaloi sekiranya kita terpaksa pergi ke Kulai yang aku rasa akan lebih lagi pebelanjaannya. Adalah lebih baik kita buat dikampung dan kita minta petugas-petugas dari pejabat tanah untuk menjalankan urusan tersebut disini dan kita sediakan kemudahan bagi mereka menjalankan tugas dengan selesa.
Fikirkanlah, tuan-tuan hanya diminta membayar RM 10 sekadar hanya untuk datang duduk menanti giliran mencabut undi dan menerima borang 5A dan disediakan minum pagi. Kami AJK juga diwajibkan membayar RM10 namun di pertanggungjawabkan pula untuk menguruskan persiapan majlis tersebut dari mula hingga akhir. Dua hari sebelum tuan-tuan hadir kedewan tersebut kami telahpun berada disana untuk mengemas dan ketika tuan-tuan selesa meninggalkan dewan dengan borang 5A kami juga masih berada disana utuk membersih dan mengemas kepada keadaan seperti sediakala. Terimakasih tak terhingga juga kepada penyedia makan kita pada hari tersebut Haslin dan Kak Jijah yang sanggup menyediakan juadah dengan kos yang tidak begitu setimpal dengan perkhidmatan yang diberi.
Aloo pren.... cerita banyak tak naklah. Cuba fikirkan selanjutnya, jika hanya RM 10 amat berat bagi kita untuk menyumbang, bayangkan bagaimana kita nak ujudkan satu jawatankuasa yang akan dipertangunggjawabkan untuk menyelaras pembangunan tanah tersebut yang pastinya akan melibatkan kos yang tinggi. Takder yang free beb. Jadi bersyukurlah kerana masih ada lagi kawan-kawan kita yang bersedia untuk bekerja bertungkus lumus secara sukarela dan masih boleh berlebih kurang.

0 ulasan: