BLOGGER TEMPLATES AND Friendster Layouts »

Dari aku

Monggo mampir..... ada berita yang ingin disampaikan, ada cerita yang ingin dikongsi, ada maklumat yang mungkin berguna atau mungkin sekadar sembang-sembang kosong mengisi masa lapang dari catatan aku yang berada di kampung buat sahabat dan teman-teman diperantuan. Semoga dalam kesibukan kerja seharian dapat sejenak melepas kerinduan.

Isnin, 10 Mei 2010

Sikap

Semua orang ingin maju, semua orang inginkan kemajuan, inginkan pembaharuan. Masing-masing berlumba merebut setiap peluang yang ada. Ada juga yang tidak berminat untuk merebut peluang yang ada tapi lebih berminat untuk mencipta ruang dan peluang sendiri. Namun masih ada lagi yang tidak berbuat apa-apa, peluang yang datang dibiarkan berlalu pergi ruang yang ada tidak di isi. Bukan tidak tahu tetapi tidak mahu.

Dalam mengejar kemajuan perlu ada sesuatu yang kita korbankan. Sama ada pengorbanan itu perlu dilakukan yang menjadikan kita terpaksa atau sesuatu itu terkorban lantaran sikap kita. Beberapa hari yang lalu hati aku cukup panas dek sikap segelintir pemandu premix konkrit yang terbabit dalam projek membina sekolah. Cukup mudah mereka membersihkan lori mereka setelah selesai menuang premix konkrit tanpa menghiraukan kesan akibat sikap dan perbuatan mereka. Bak kata perumpamaan, seperti enau didalam belukar melepaskan pucuk masing-masing. Pada mereka apa yang penting kerja mereka selesai tak kira bagaimana mereka lakukan.


Ambil jalan mudah, asal pekerjaan sendiri selesai

Selesai sahaja mereka menuangkan bancuhan konkrit, mereka meningalkan tapak projek lalu berhenti dimana yang mereka suka dan seterusnya membersihkan sisa-sisa konkrit yang tertinggal dengan menuangkannya diatas jalanraya. Apa yang lebih membimbangkan sisa-sisa berkenaan dituangkan berhampiran dengan persimpangan. Cuba kita bayangkan keadaan simpang tiga yang dipenuhi dengan pasir serta kerikil kecil bukankan boleh mendatangkan kecelakaan kepada pengguna jalanraya. Apabila ditegur mereka buat tak kisah seolah-olah tiada apa salahnya perbuatan mereka itu. Mungkin sikap sebegini juga yang mereka amalkan ketika memandu. Dengan lori yang besar itu mereka merasakan seolah-olah jalanraya mereka yang punya.

Taburan kerikil kecil dan pasir membahayakan keselamatan pengguna jalanraya

Yang hairannya apabila mereka berada atau menjalankan projek di kawasan bandar tidak pula merea berani berbuat sedemikian rupa. Apabila ditegur bermacam alasan diberikan. Mungkin dalam benak pemikiran mereka di kampung tidak ada penguatkusa yang boleh mengambil tindakan dan tidak ada apa yang perlu ditakutkan maka mereka boleh berbuat sesuka hati mereka. Inilah realiti masyarakat kita hari ini dalam menjaga kepentingan kita, kita terlupa atau sengaja memiggirkan keperluan untuk sama-sama menjaga kepentingan orang lain.

0 ulasan: