BLOGGER TEMPLATES AND Friendster Layouts »

Dari aku

Monggo mampir..... ada berita yang ingin disampaikan, ada cerita yang ingin dikongsi, ada maklumat yang mungkin berguna atau mungkin sekadar sembang-sembang kosong mengisi masa lapang dari catatan aku yang berada di kampung buat sahabat dan teman-teman diperantuan. Semoga dalam kesibukan kerja seharian dapat sejenak melepas kerinduan.

Khamis, 8 April 2010

Majlis Undian Tanah untuk Lot Tapak Rumah Generasi Ke-2

Alhamdulillah, benda yang sekian lama ditunggu, yang sekian lama dinanti, yenag sekian lama diidam dan yang sekian lama menjadi igauan telah hampir menjadi kenyataan. Kalau lebih sepuluh tahun lepas sewaktu aku menjadi ketua belia, aku, Sudin, Kaduk, Piak, Leng dan beberapa orang lagi meredah semak-samun dengan berbekalkan peta yang aku tak pasti ketepatannya dan segulung pita berukuran 100 meter, kami mengukur lot-lot kosong yang terdapat didalam kampung ini. Ketika itu ada yang mencemuh sebab kami mengukur tanah dimana terdapat tanaman yang diusahakan oleh mereka. Ada pulak yang menghantar photostat IC sebab katanya aku ada borang permohonan tanah tersebut.
Dua tiga tahun selepas itu, En. Hanizan panggil aku kepejabat untuk bertanya kedudukan tanah yang sesuai untuk dipohon bagi perumahan generasi ke-2. Seterusnya permohonan dibuka dengan menetapkan kuota satu keluarga satu permohonan. Pada ketika itu Allahyarham Pak Deris menguruskan borang-borang permohonan tersebut. Kemudiannya kami dipanggil untuk temuduga di Pejabat Tanah Kulai sekitar tahun 2004. Hanya pada tahun 2008 satu surat dari Pejabat Tanah dihantar kepada Ketua Bahagian dan Adun bagi tujuan pengesahan nama-nama pemohon.
Maklumat terakhir yang aku dapat dari s/u bahagian pada 2009 permohonan sedang diproses dan aku terus menunggu. Dua bulan lepas, aku dipanggil untuk sama-sama berincang dengan pegawai seranta Felda dan pengurus rancangan berkaitan dengan status permohonan ini. Alhamdulillah selang dua atau tiga minggu selepas itu MB Johor Datuk Hj Abdul Ghani Othman datang ke Kg. Murni Jaya dan kesempatan ini aku ambil untuk mengajukan surat kepada beliau agar permohonan ini diberikan perhatian yang sewajarnya. Atas sokongan dan kerjasama dari semua pihak alhamdulillah pada 24 March aku terima sms dari Datuk Adam permohonan tersebut telah diterima dan pada hujung minggu yang lepas surat-surat jemputan untuk maljlis undian telah dihantar oleh Pejabat Tanah Daerah Kulaijaya. InsyaAllah majlis berkaitan akan diadakan pada 14hb April 2010 bertempat di dewan JKKK Kg. Felda Bukit Permai.
Satu sessi mesyuarat khas JKKK telah diadakan yang turut dihadiri oleh Penghulu Mukim Sedenak En. Hamdan dan Penolong Pentadbir Tanah daerah Kulaijaya En. Fahmi. Antara berita baik yang disampaikan adalah penganugerahan lot tapak yang mana purata keluasannya 5000 kaki persegi dengan premium sebanyak RM 0.50/ kaki persegi. Kepada pemohon yang masih belum menerima surat boleh merujuk nama-nama yang dilekatkan di papan-papan kenyataan disekitar kampung atau boleh hubungi saya untuk semakan.

0 ulasan: