BLOGGER TEMPLATES AND Friendster Layouts »

Dari aku

Monggo mampir..... ada berita yang ingin disampaikan, ada cerita yang ingin dikongsi, ada maklumat yang mungkin berguna atau mungkin sekadar sembang-sembang kosong mengisi masa lapang dari catatan aku yang berada di kampung buat sahabat dan teman-teman diperantuan. Semoga dalam kesibukan kerja seharian dapat sejenak melepas kerinduan.

Jumaat, 5 Mac 2010

5 Mac

Sehari sudah umur aku menjengah angka 41. Cepat betul masa berlalu. 3 hari lepas bekas ketua blok aku Lek Jamingan meninggal, aku sempat menjenguk beliau beberapa jam sebelum beliau menghembuskan nafas yang terakhir. Memang berbeza benar Lek Jamingan yang sedang terbaring uzur dengan Lek Jamingan yang aku kenal. Ketika sihat beliau merupakan seorang pekebun yang gigih. Aku kira generasi muda yang ada hari ini tidak ada yang mampu menandingi cara beliau bekerja.
Ada kenangan aku dan beliau ketika hari raya kalau tak silap aku 5 tahun yang lepas. Ketika marhaban kat rumah beliau aku tengok ada lepat. Aku memang suka makan lepat tapi malas nak buat sebab kalau daun tak cukup lebar dan panjang jadi kemetot ler dia. Jadik tahun berikutnya aku order la ngan dia. Petang sebelum raya tu dia datang hantar. Kebetulan aku ada kat umah. Bila aku masuk nak amik duit cepat-cepat dia balik. Tak payah katanya. Lepas tu aku tak order lagi dah. Malu ler..... makan free jer...... Kalau aku nak makan lepat aku buatler sendiri, tapi nak cari daun yang ok payah, dalam satu ikat tak sampai ler sepuluh yang sesuai. Kalau dah malas sangat aku masukkan jer dalam plastik aiskrim. Lepas tu rebus. Tapi tak best sebab lepatnya jadik lembik.
Dalam bab rewang, Lek Jamingan memang aku puji. Beliau akan pastikan anak-anak buah semua ok. Kalau pasal berkat tu sapa-sapa yang balik tak bawak, dia perasan pulak musti dia hantar ke rumah. Sama juga masa rewang majlis qurban. Siap jer dia terus hantar agihan dari rumah ker rumah. Tak kira la masa tu hujan ker apa ker. Tak sempat orang lain nak buat. Kini aku pulak mengganti tempat beliau sebagai ketua blok. Maklumlah dalam blok aku kini cuma tinggal 6 peneroka asal yang tinggal iaitu Lek Jemadi, Lek Johar, Lek Rusmin dan Lek Abas, dua lagi india Mutusamy ngan Chinakalan dia takder gelaran Lek la sebab dia bukan jawa. Aku bukannya bagus sangat tapi dah orang mintak tolong aku tolong la. Bukan untuk jadi ketua tapi sebagai wakil blok untuk menyampaikan hasrat. Tapi aku tak mampu ler nak buat camna yang Lek Jamingan buat. Semoga Allah mencucuri rahmat keatas rohnya dan ditempatkan bersama-sama orang-orang yang beriman. Amin.
Apapun aku juga nak ucapkan takziah kepada anak-anak belaiu yang aku kenal antaranya Mess, Wan, Jais, Jayus, Jass, Mus dan Anis. Tak lupa kepada seorang lagi sahabat aku yang kehilangan ayahnya pada hari yang sama iaitu Miskam Bin Meon ataupun Kam. Takziah dari aku.

0 ulasan: