BLOGGER TEMPLATES AND Friendster Layouts »

Dari aku

Monggo mampir..... ada berita yang ingin disampaikan, ada cerita yang ingin dikongsi, ada maklumat yang mungkin berguna atau mungkin sekadar sembang-sembang kosong mengisi masa lapang dari catatan aku yang berada di kampung buat sahabat dan teman-teman diperantuan. Semoga dalam kesibukan kerja seharian dapat sejenak melepas kerinduan.

Jumaat, 5 Mac 2010

Catatan Projek Tasik Buatan IV

Semalam aku menjenguk projek yang dah dua hari tidak dijenguk. Di kolam no 1 parit yang ditebuk bertujuan untuk mengeringkan air telahpun aku timbus tempoh hari. Air yang tertahan memudahkan kerja-kerja menarik rumput dan sampah naik ke tebing. Kerja-kerja di sebahagian kolam ni nampak agak mudah tetapi sebahagian lagi tu memang sukar sebab ada batang dan ranting pokok terap yang terbenam melintangi kolam. Di bahagian benteng yang memisahkan kolam no 1 dan 2 dipenuhi rumpun sendayan. Ni kalau nak dibuat secara manual mau demam ni.

Rumpun sendayan yang menghijau hidup subur
Kat permukaan kolam lak terdapat tumbuhan yang aku tak tau namanya terapung-apung. Aku masih memikirkan cara untuk membuangnya. Kalau rumput rampai yang tumbuh dalam kolam tu senang jer. Masukkan jer ikan tilapia biar dia kerjakan. Nak masukkan ikan ni pun masalah juga sebab aku jangka ikan haruan dan bujuk tentu banyak nih. Kalau anak ikan dimasukkan berpestalah mereka.

Kelihatan tumbuhan yang ntahkepebende namanya memenuhi permukaan kolam

Kol sebelas aku balik maklumler hari ni hari jumaat duduk ngeteh kat kedai kak Ani. Sudin datang borak-borak dan termasuklah isu projek ni. Antara usulnya diajak pasang jaring, aku okey jer. Best jugak idea tu buleh berkubang. Aku pun dah lama tak berkubang nih. Haa sapa nak berkubang meh la sama-sama berkubang sambil bergotong-royong. Dapat ikan kita pakat-pakat bakar dapat ular kita pakat-pakat lari.... wakaka.

Hari ni sementara menunggu anak aku menghadiri program disekolah aku sambung sket kerja-kerja menarik rumpun-rumpun sendayan yang hidup ditepi-tepi kolam. Air yang naik memudahkan kerja-kerja aku kerana lumpur-lumpur mudah tertanggal dari akarnya. Selepas ambil anak balik aku duduk jap kat kedai Sahar kena roti garing banjir sekeping sambil borak-borak. Lepastu aku pegi semula ke kolam kerana parang panjang aku lom bawa balik.

Kat kolam aku tengok Asri tengah mancing, umpan katak tiruan, apa barang. Aku tumpang sekaki lagi pulak bukannya susah sangat nak cari mata kail kat kolam ni, banyak yang ditinggalkan orang yang menajur. Asri cari anak ikan untuk dibuat umpan sementara aku bakar ler apa yang buleh dibakar disekitar kolam tu maklumler cuaca tengah panas ni. Tak lama Asri pasang tajur, sekor keli dapat dipancing. Rezki engkauler Asri. Lepas tu aku pun balik sebab dah tengah hari.
Sebelah petang cuaca masih berbahang tapi dalam kol 6.30 petang tu hujan turun dengan lebatnya. Alhamdulillah esok aku boleh tengok setakat mana air naik memenuhi kolam.

0 ulasan: