BLOGGER TEMPLATES AND Friendster Layouts »

Dari aku

Monggo mampir..... ada berita yang ingin disampaikan, ada cerita yang ingin dikongsi, ada maklumat yang mungkin berguna atau mungkin sekadar sembang-sembang kosong mengisi masa lapang dari catatan aku yang berada di kampung buat sahabat dan teman-teman diperantuan. Semoga dalam kesibukan kerja seharian dapat sejenak melepas kerinduan.

Khamis, 11 Mac 2010

Catatan Projek Tasik Buatan V

Dah bebrapa hari aku tak turun kat kolam tu sebab sibuk sket. Aku ingatkan bila tak kerja aku tak la sibuk, rupanya sama gak sibuk. Tak kisahlah asalkan aku tak menyibuk ganggu orang dah ler. Kalau ada kesempatan aku akan turun juga untuk dua atau tiga jam.

Selasa 8 mac - petang sebelumnya hujan turun agak lebat juga selepas seharian panas terik. Bagi aku hujan pun baik tak hujan pun baik. Kalau hujan paras air kolam akan naik dan kalau tak hujan rumput-rumput atau sampah yang naikkan daripada kolam akan kering dan aku boleh la bakar.
Paras air dah mula naik
Rabu 10 mac - aku turun ke kolam 1 dan periksa tempat yang aku tambak samada ia mampu menahan air yang isipadunya bertambah saban hari. Nampaknya ada air yang mengalir keluar dari kawasan tambakan itu. Walaupun sedikit lelehan kelihatan ianya boleh mengakibatkan tempat yang aku tambakkan tanah tu menjadi tidak kuat akibat dari resapan air tersebut. Dengan menggunakan cangkul dan pongkes aku menambah tanah di kawasan tambakan tersebut. Selesai kerja penambakan aku pusing kekeliling kolam dan aku dapati aliran air mengalir keluar dari kolam no 2 ke parit. Yang ni aku tambak kat parit sebab kerja dia lebih mudah dari aku menambak dan membetulkan benteng kolam tersebut.
Penat menyangkul aku pergi ke tempat joran yang dipacakkan ditepi kolam. Di dalam baldi masih ada anak-anak ikan yang Asri sauk untuk dibuat umpan tempoh hari. Aku cangkukkan anak ikan tersebut di matakail joran pelepah sawit untuk dibuat tajur. Kemudian aku sambung kerja menambak tanah.

Selesai kerja menambak tanah,aku menarik rumpun sendayan yang akarnya telah ditenggelami air. Disebabkan rumpunnya yang besar tak larat aku nak menariknya. Yang mampu aku buat aku racik kecil-kecil menggunakan garpu. Nak masuk kedalam air.... mintak ampun aku dah malas. Cakap terang jer. Tapi yang ada ni pun dah lebih dari menyiksakan disebabkan kayu-kayu yang dipacakkan bertujuan untuk mengukuhkan benteng menghalang aku menarik rumpun-rumpun sendayan naik ke tebing.

Hari ni keli ngan belida sangkut kat tajur yang aku pasang. Ikan belida aku lepaskan semula. Ikan keli lak aku bagi kat Sam tukul.

Ikan belida

Ikan keli yang bernasib malang

Khamis 11 mac - pepagi dah nak kena hantar surat panggilan mesyuarat. Tengah hari aku serah surat berkaitan tanah generasi kedua kampung aku yang masih tertangguh kepada MB . Beliau hadir dalam majlis penyerahan geran tanah di kampung Murni Jaya jadi aku tak mahu lepaskan peluang keemasan ni. Sebenarnya proses ni sedang berjalan cuma terlalu perlahan jadi aku mewakili kawan-kawan mintak jasa baik MB untuk bagi percepatkan proses ni. Bagi kenkawan yang ada mohon insyaAllah tak lama lagi selesailah isu ni.

Jumaat 12 mac - aku tak turun sebab ada mesyuarat khas JKKK berkaitan dengan sambutan maulidur rasul selepas tu pulak aku kena pergi sekolah sebab ada mesyuarat PIBG. Pergh... mesyuarat terus.... Kalau mesyuarat JKKK bincang pasal maulidur rasul, mesyuarat PIBG lebih bertumpu kepada mesyuarat agung tahunannya. PIBG becadang untuk mengadakan mesyuarat agung serentak dengan majlis maulidur rasul untuk jimat kos. Aku sokong jer maklumler PIBG kat sekolah ni tak punya dana yang kukuh..

Sabtu dan Ahad aku tak datang menjeguk.

Isnin 15 mac - dekat kol 9 pagi aku nampak Sudin pegi d'mart, tak bekerja dia hari ni. Aku pun tanya ok ker kalau turun hari ni... dia kata ok. Kebetulan aku nak hantar anak aku gi Kulai jadi semasa balik aku singgah kat pekan Layang-layang beli jaring.

Sampai kampung, Sudin, Leng, Pak Tam, Kaduk, Mon dan beberapa orang lagi sedang ngeteh. Aku siapkan dulu surat jemputan kepada vip untuk ke majlis maulidur rasul. Selesai kerja-kerja tersebut aku pun join Sudin dengan Leng ngeteh. Lepas tu kitorang pun bergerak ke kolam. Seperti yang kami sering fikirkan ternyata memang tidak dinafikan setelah persekitaran kolam itu tidak lagi dipenuhi belukar telah kelihatan kesan laluan kaki-kaki pancing. Maklumlah kawasan tersebut telah bersih.
Wak Teng mengangkat chasis ex-5 yang terbenam didalam lumpur
Kitorang cuba membersihkan tumbuhan yang ntahkepebendernya namanyatu. Selain dari tumbuhan yang ntahkepebendernya namanya tu dalam kolam ada banyak pelepah sawit, ranting dan dahan kayu dan tak lupa casis motorsikal yang terbenam dalam kolam. Sapalah punya angkara. Lepas tu kitorang tahan jaring. Langit semakin mendung Sudin, Leng dan yang lelain dah mula beransur. Tinggal aku, Wak Teng dan Din Radin Hamzah jer yang tinggal. Dekat pukul 1.30 petang hujan turun ngan agak lebat aku pulak beransur....

Tumbuhan yang ntahkepebender namanya di jaring untuk dibung

Aku gunakan tapis yang aku jumpa di tepi kolam

Wak Teng, Sudin dan Mon memasang jaring

Peminat hanya memerhati dari jauh.......