BLOGGER TEMPLATES AND Friendster Layouts »

Dari aku

Monggo mampir..... ada berita yang ingin disampaikan, ada cerita yang ingin dikongsi, ada maklumat yang mungkin berguna atau mungkin sekadar sembang-sembang kosong mengisi masa lapang dari catatan aku yang berada di kampung buat sahabat dan teman-teman diperantuan. Semoga dalam kesibukan kerja seharian dapat sejenak melepas kerinduan.

Selasa, 16 Mac 2010

Program motivasi pelajar UPSR, PMR dan SPM bersama ibubapa

Syabas dan tahniah kepada Dana Pendidikan Kg. (F) Bukit Permai yang dipegerusilan oleh Sdr. Zakaria Bin Khalid diatas kejayaan penganjuran program motivasi pelajar-pelajar UPSR, PMR dan SPM pada 16hb Mac yang lalu. Program yang diadakan bertujuan memberi kesedaran dan persediaan awal pelajar bagi menghadapi peperiksaan yang bakal mereka tempuhi. Ibubapa sebagai pendorong kepada kejayaan anak-anak juga tidak ketinggalan diberikan sedikit sebanyak petua-petua keibubapaan dalam program yang dijalankan serentak.

Sambutan daripada pelajar dan ibubapa amat-amat menggalakkan. Ini dibuktikan dengan jumlah kehadiran mereka memenuhi hampir keseluruhan kerusi yang terdapat didalam dewan. Mungkin disebabkan para ibubapa ini rata-ratanya merupakan generasi kedua di felda ini dan berfikiran lebih terbuka. Cermah yang disampaikan oleh penceramah-penceramah yang diundang khas daripada Yayasan Pembangunan Keluarga Darul Taazim pula seakan-akan tidak puas untuk dituruti memandangkan masa yang diperuntukan adalah terhad. Buku-buku serta dvd progam keluarga sakinah juga amat laris malah habis terjual. Harap-harap buku-buku, dvd serta ilmu didalamnya itu dimanfaatkan sebaiknya dan bukan sekadar dijadikan bahan koleksi peribadi.

Semoga usaha sebegini diteruskan dan tidak hanya sekadar terhenti disini. Aku masih ingat ketika di asrama felda dahulu menjelang hari peperiksaan ceramah yang tidak kurang pentingnya iaitu teknik-teknik menjawab soalan peperiksaan. Kekadang pelajar kurang memahami kehendak soalan dan pengurusan masa semasa menduduki peperiksaan sekurang-kurangnya ceramah sebegini akan dapat membantu pelajar-pelajar agar lebih faham kehendak soalan dan tenang ketika menjawab soalan-soalan peperiksaan. Harap-harap Dana Pendidikan mempunyai dana yang cukup dan dapat mengajurkan program berkenaan.

Apapun setelah usaha dan ikhtiar dilakukan usah lupa pula memohon kehadrat Allah agar segalanya mendapat rahmat dan diberkati. Sehubungan dengan itu progam solat hajat telah diatur pada 18hb Mac bertempat di Masjid As Solihin Kg. (F) Bukit Permai selepas solat maghrib.

Syabas dan tahniah sekali lagi kepada seluruh jawatankuasa Dana Pendidikan Kg. (F) Bukit Permai serta mereka-mereka yang terlibat secara langsung atau tidak dalam menjayakan program tersebut.

Sebahagian pelajar perempuan

Sebahagian pelajar lelaki tekun mengikuti ceramah
Kaum ibu memang prihatin terhadap perkembangan anak-anak

Kaum bapa juga tidak mahu ketinggalan

Lafaz penyerahan taklif ibu/bapa

Lafaz taklif oleh anak-anak dihadapan ibu/bapa

0 ulasan: