BLOGGER TEMPLATES AND Friendster Layouts »

Dari aku

Monggo mampir..... ada berita yang ingin disampaikan, ada cerita yang ingin dikongsi, ada maklumat yang mungkin berguna atau mungkin sekadar sembang-sembang kosong mengisi masa lapang dari catatan aku yang berada di kampung buat sahabat dan teman-teman diperantuan. Semoga dalam kesibukan kerja seharian dapat sejenak melepas kerinduan.

Ahad, 21 Mac 2010

Sekitar Majlis Maulidul Rasul Kg. (F) Bkt. Permai

Alhamdulillah, majlis Maulidul Rasul tadi telah berjalan dengan lancar dan jayanya. Selain daripada penceramahnya bertukar tidak ada perkara-perkara lain yang tidak diingini berlaku. Kami difahamkan Ustaz Indera Sharil tidak dapat datang disebabkan perkara yang tidak dapat dielakkan namun begitu beliau telah meminta Prof Madya Ajmain Bin Safar dari Pusat Pengajian Islam dan Pembangunan Sosial UTM menggantikan tempat beliau.
Antara hadirin yang datang mendengar ceramah

Majlis dimulakan dengan bacaan Al Quran oleh adik Hamdan Syakirin pelajar tahfiz di sebuah sekolah di Kluang. Ianya disusuli pula dengan bacaan berzanji dan marhaban oleh belia Kg. (F) Bukit Permai yang terdiri daripada Sdr. Normin, Ustaz Nizam dan Ustaz Samsuri dibawah bimbingan Ustaz Atmavira Bin Masir yang merupakan Pegawai Seranta Felda Wilayah Segamat. Semasa bacaan selawat bekumandang, bunga telur sumbangan blok-blok di kampung ini telah diagih-agihkan kepada tetamu-tetamu yang hadir.

Bacaan Al Quran oleh adik Hamdan Syakirin

Bacaan berzanji oleh Sdr. Normin, Ustaz Nizam, Ustaz Samsuri dan Ustaz Atmavira

Bunga telur diagihkan semasa bacaan selawat keatas Nabi

Selesai bacaan berzanji dan marhaban pengerusi majlis Tn. Hj.Othman atau cikgu Othman menyampaikan ucapan alu-aluan dan diikuti dengan ucapan oleh Pemangku Ketua Kampung Sdr. Wagiman Bin Md Awi. Seterusnya ceramah Maulidul Rasul oleh penceramah undangan Prof Madya Ajmain Bin Safar.

Prof. Madya Ajmain sedang menyampaikan ceramahnya

Antara intipati ceramahnya beliau mengupas sejarah sambutan maulidul Rasul dimana tujuannya untuk mengajak masyarakat yang telah mula leka kembali kelandasan ajaran Rasullullah yang sebenarnya. Namum begitu sambung beliau ianya tidak akan bererti sekiranya kita tidak pernah untuk mengambil iktibar dan pengajaran yang terkandung didalamnya umpama keris pusaka yang hanya diperasapkan apabila tiba waktunya tanpa digunakan kelebihannya. Aku pun ikut sama memikirkannya....

Ceramah berakhir jam 11.30 pagi dan hadirin dijamu dengan masakan nasi beriani. Pengerusi dan ahlijawatankuasa sambutan mengucapkan jutaan terimakasih kepada semua yang terlibat samada secara langsung ataupun tidak dan kepada para-para penderma sumbangan anda amat-amat dihargai.

Jamuan untuk wanita dibuat di dalam masjid

Jamuan untuk lelaki dikantin masjid
Disebalik tabir
Kaum wanita sedang mengisi "berkat" ke dalam beg-beg untuk tetamu jemputan
Situasi di dapur masjid

Abang Man Sarjan (berbaju kuning) ketua tukang masak










0 ulasan: