BLOGGER TEMPLATES AND Friendster Layouts »

Dari aku

Monggo mampir..... ada berita yang ingin disampaikan, ada cerita yang ingin dikongsi, ada maklumat yang mungkin berguna atau mungkin sekadar sembang-sembang kosong mengisi masa lapang dari catatan aku yang berada di kampung buat sahabat dan teman-teman diperantuan. Semoga dalam kesibukan kerja seharian dapat sejenak melepas kerinduan.

Rabu, 25 Ogos 2010

Adusss.......

Hari ni bila aku keluar jer rumah aku tengok bulan mengambang penuh di ufuk timur menandakan bulan puasa dah masuk setengah bulan. Itu juga bermaksud hari raya cuma tinggal setengah bulan jugak. Cepatnya masa berlalu.
Semasa menuju ke kedai aku lihat ada rumah yang telah memasang pelita. Amboi cepatnya nak beraya. He he ni bukan nak sambut malam tujuh likur ni. Malam lima belas likur kot. Sebut pasal pelita raya ni aku memang dah lama tak pasang pelita raya. Satu, aku malas nak isi minyak. Dua, kalau hari hujan dan tak sempat nak angkat atau sekarang ni diorang 'cover' guna botol air mineral yang kecil dipotong separuh. Bila sumbu dia basah pelita tak hidup. Kena tukar sumbu atau jemur bagi dia kering. Tiga, minyak tanah sekarang ni lebih mahal dari petrol. Jadi untuk bahan bakar terpaksa guna minyak diesel. Berjelaga. Dan yang keempat sebab aku guna pelita elektrik.
Apa yang best, satu, sekali petik hidup semua. Dua, pelita aku boleh hidup dalam hujan. Tiga, angin ribut pelita ku tak mati. Empat yang paling best, bebudak tak boleh bakar bunga api dan mercun guna pelita aku. Wakaka... Opsss ada satu lagi, mengurangkan pencemaran alam sekitar.
Semakin dekat nak raya ni semakin banyak sumbangan untuk anak-anak yatim, fakir miskin, OKU dan tak lupa juga ibu-ibu tunggal. Hari semalam majlis penyerahan sumbangan kepada golongan berkenaan oleh pihak Selia Selenggara yang diadakan di Masjid Jamek As-Solihin Felda Bukit Permai. Semoga sumbangan berkenaan dapat meringankan sedikit bebanan serta menceriakan golongan berkenaan.
Semakin dekat nak raya ni juga, jangan lupa tanggung jawab untuk membayar zakat fitrah. Untuk warga Johor yang makan Beras Nasional kadar zakat fitrah adalah RM 5.00 manakala yang makan beras selain dari Beras Nasional, kadar zakat fitrah adalah RM 7.50. Jangan tunggu hingga saat-saat akhir kot terlupa nanti dek sibuk buat persediaan raya, tergantung amalan puasa kita.
Hari ni pulak ada gangguan bekalan air dari jam 9.00 malam hinga 9.00 pagi esok. Entah bila notis gangguan ni diedarkan aku pun tak tahu. Apa yang aku tahu jam 10.00alam bila aku buka paip air untuk cuci cawan, air dah tak ada. Aduss... aku tak simpan air pulak tu. Haru betul. Aku tanya kenkawan yang ngeteh kat kedai aku, diorang pun tak tahu ada ganguan ni. Biasanya notis dihantar terutamanya di kedai-kedai dan dilekatkan di papan kenyataan, tapi bila aku tanya kedai bersebelahan, jawapannya pun sama. Tak tahu. Ni mesti ada yang tuang kerja. Tak sampaikan amanah dan menyusahkan ramai orang. Hu hu besok ler jawabnya aku basuh cawan tu....... ADUSSSS.

0 ulasan: